
De zwaarste afstraffing die mensen mij kunnen geven, wanneer ik antwoord geef op hun vraag, wat ik voor de kost doe, is uit mijn antwoord te concluderen dat ik een motivatietrainer ben en/of motivatietrainingen zou geven.
Het kan natuurlijk best zijn dat ze louter hun eigen beperkende beeldvorming aan het werk hebben gezet, maar ik heb mezelf aangeleerd de volle verantwoordelijkheid te nemen voor de beelden die ik met mijn communicatie bij anderen oproep. Mijn reactie is dan ook altijd:
“Sorry, dan ben ik niet helemaal duidelijk geweest!” Ik ben allesbehalve een motivatietrainer.
Hoe
deze term of titel ooit door het filter der
mogelijkheid is gekomen is me een raadsel, want de kunst om motivatie
te kunnen
trainen, bestaat namelijk écht niet!
Hoe
vaak hoor je de volgende uitspraken niet voorbij
komen:
* Mijn
medewerkers
moeten gemotiveerd worden
* Ons bedrijf is
gespecialiseerd in motivatietrainingen
Motiveren
kan niet
De
nuchtere realiteit is, dat het echt onmogelijk is
om iemand anders te motiveren tot wat dan ook……
het kan niet!
Dit komt, omdat motivatie altijd van binnenuit komt bij mensen en het
heeft
altijd een directe relatie met keuzes die worden gemaakt. En omdat
niemand
keuzes kan maken voor iemand anders, kan een motivatietrainer niet
bestaan.
Managers
die motiveren
bestaan dus ook niet!
Beïnvloeden
Het
enige wat we wel kunnen doen om anderen te beïnvloeden
en in beweging te brengen, is ze voor te lichten, te informeren, te
overtuigen,
te raken door te brainstormen en samen na te denken en te inspireren.
Dat zijn
de enige handvatten die we hebben om anderen te helpen keuzes te maken,
die in
hun eigen en daarmee in ons bedrijfsbelang zijn.
We
hebben dus pertinent niet de mogelijkheid om
anderen te motiveren, maar we kunnen echter wel inspireren en daar
kunnen we
een aantal manieren voor inzetten.
Met je passie
Je kunt mensen inspireren via
je passie.
We maken allemaal onze keuzes op basis van emoties. Zelfs de grootste
controllfreak
en rationalist neemt zijn beslissingen op basis van gevoelens, emoties
en diep
gewortelde waarden.
Wil je dus anderen in
beweging kunnen brengen, dan is het van belang dat je de
ander met jouw passie, je overtuigingen en je enthousiasme
‘besmet’.
Dialoog
Hoeveel spirit je er ook
ingooit, het
zal je hoogstwaarschijnlijk niet lukken de ander te inspireren met een
wervelende speech of een waanzinnige monoloog. Omdat inspiratie altijd
tot doel
moet hebben om de ander te helpen in het maken van keuzes, is het van
belang
vanuit gelijkwaardigheid een open dialoog tot stand te brengen.
Creëer betrokkenheid
en openheid in een open gesprek en je zult ervaren dat dit
één van de meest
waardevolle en krachtige manieren is om te ander tot gewenste actie aan
te
zetten.
Zingevende
doelstellingen
Wanneer mensen dingen doen,
zonder
geraakt te worden door het waarom ze de dingen doen die ze doen, dan
gaat
gaandeweg het leven er uit. Doelen zijn absoluut belangrijk, maar
mensen zijn
altijd op zoek naar zingeving. Wees je er daarom altijd van bewust, dat
het
waarom, wat achter het doel zit, altijd veel belangrijker meer
inspireert
is, dan het doel zelf.
Door
begeleiding, ondersteuning en waardering
Dit is feitelijk wat de betere
coaches doen,
namelijk door middel van vragen, aanmoedigen en waarderen hun
cliënten te
helpen nieuwe constructieve keuzes te laten maken.
Door
je acties
Je
krijgt als vanzelf het respect van mensen, op het
moment dat je als leider, alles wat je uitspreekt, ook belichaamd in je
eigen
handelen en functioneren. Dit betekent dat wanneer jij
succesvol bent, je
een sterk inspirerende werking hebt vanuit je acties. Je woorden en
alles wat
hierboven is genoemd, is van groot belang, maar niets heeft
zo’n sterke
beïnvloedende werking als je acties.
Door
consistentie
Inspiratie heeft altijd een tijdelijke werking, want we maken dagelijks
nieuwe keuzes.
Wanneer
je dus mensen wilt helpen om geïnspireerde
keuzes te maken, dan zul je jezelf ertoe aan moeten zetten om dagelijks
te
inspireren, te herinneren, scherp te houden en ze blijvend te waarderen
en aan
te moedigen.
Inspireren
is niet een eenmalige actie van eens per
maand of eens in de zoveel tijd, het is van het grootste belang dat het
onderdeel is van je systeem en van je software als leider, als manager.
Hans
Oelen
Palaver-trainingen